Week 2

13 maart 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Wat ontzettend leuke en spannende week! Dinsdag was het dan wel eindelijk zover! Ik was zo zenuwachtig niet normaal. Ik had om 9 uur een gesprek met de stage coördinator Chanine, eigenlijk stelde dit niet veel voor. Chanine vertelde waar ik stage liep en bracht me daarna naar de scholing afdeling waar mijn begeleider Edward mij verder zou helpen. Edward sprak wat regels met mij door en daarnaast gaf hij mij een woorden lijst met de meest voorkomende woorden uit het Papiaments. Hierna bracht Edward mij naar de spoed eisende hulp, hier werd ik met open arme ontvangen. Edward liet me aan iedereen voorstellen, mijn collega’s waren erg vriendelijk en dat gaf me een goed en welkom gevoel. Ik kreeg een rondleiding over de afdeling, ik zag meteen zoveel verschillen. Zo zijn er bijvoorbeeld niet echt kamers maar meer een soort van cabines met gordijnen ervoor en is er een groot tekort aan materialen. De tweede dag liep ik met Louis mee, Louis liet mij al redelijk veel doen en heel veel mee kijken. Zo heb ik al iemand aan de monitor gekoppeld en Ecg’s afgenomen. Doordat ik op de spoed eisende hulp stage loop zie ik heel veel verschillende ziektebeelden zoals bijvoorbeeld sikkelcelanemie wat alleen bij negroïde mensen voorkomt. De derde dag was wat minder Louis was niet aanwezig en het was rustig op de afdeling. Ik had een afspraak om 8 uur met Andrea het hoofd van de afdeling. Hij vertelde dat ze eerst een schietgebedje deden voordat ze begonnen met werken. Hij vroeg of ik even wilde gaan zitten en op hem wilde wachten. Het was half 11 toen Andrea me vroeg of ik mee wilde gaan om het gesprek te kunnen gaan voeren, haha. Hij was erg relaxed en vriendelijk, alle stress en spanning viel van me af. Hij zei: ‘’alsjeblieft doe lekker op je gemakje, als iets vandaag niet lukt dan lukt het een andere dag wel.'' heerlijk toch als iemand zo kan zijn. Het was nationale vrouwendag en daarom had Jessie hartige pannenkoekjes gemaakt die we tijdens de pauze op konden eten. Ik wist helemaal niet dat het nationale vrouwendag was totdat Andrea mij opeens ging knuffelen en feliciteren, blijkbaar is vrouwendag hier echt een ding. In de middag ben ik nog even naar Punda geweest en heb ik even over de pontjes brug gelopen. Vrijdag zijn we vis wezen eten bij Rudy, daar kan je je vis zelf uit kiezen en hij maakt ze voor je klaar. Toen we terug kwamen was er ingebroken, dit gebeurd wel vaker op Curaçao. Heel het huis lag over hoop en alle waardevolle spullen waren weg. Voordat we weg gingen had ik me laptop onder me kussen gestopt en die hebben ze niet gevonden, ik had al van te voren een beetje een naar gevoel. Lucky me dus! We hebben aangifte gedaan en gelukkig heb ik wel een reisverzekering. Trouwens hier hebben ze dus wel echt een opsporingsdienst die allemaal vinger afdrukken komt afnemen. Ook nog een stukje CSI mee gemaakt :0. Zaterdag zijn ik en Annebe samen naar de baai geweest en hebben we lekker een ontspannende dag gehad. In de avond zijn we bij de Pirate Bay cocktails wezen drinken, hopi sweet! De volgende dag zijn we spontaan de atelier route gaan doen, dit is een route langs allerlei ateliers bij kunstenaars thuis. (Take a look a the pictures!) Ohja en wat een verschrikkelijke hoeveelheid muggen heb je hierzo, ik word er helemaal 'loco' van en ook nog eens lek geprikt. Gelukkig breekt het zomer seizoen aan en zullen ze snel verdwijnen.. naja laten we daar maar op hopen!​ Buitenom wat kleine dingen was het weer hopi dushi deze week!

Tot de volgende maar weer